رویا بلاگ ابزاری است پیشرفته برای ساخت وبلاگ حرفه ای رایگان و سایت ساز حرفه ای .

مراحل آموزش چرتكه

 بسياري از والدين به دنبال راه هاي گوناگون به جهت تقويت هوش و حافظه ي فرزند خود بوده و اغلب بعد از جست و جو در اين زمينه، مهارت چرتكه را انتخاب مي كنند. چرتكه يكي از اولين ابزارهاي محاسباتي بوده كه تاثير بي نظير آن بر عملكرد مغز سبب شده تا در چند سال اخير بسياري از افراد به جهت يادگيري اين مهارت اقدام كنند. يادگيري مهارت چرتكه داراي بي شمار فايده بوده كه از ميان مهم ترين آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد.

عملكرد قوي در مسائل رياضي: بسياري از كودكان در سال هاي اوليه ي مدرسه علاقه ي چنداني به درس رياضي نداشته همين امر سبب شده تا اغلب كودكان عملكرد مناسبي در رياضيات نداشته باشند. يادگيري مهارت چرتكه در سنين قبل از مدرسه علاوه بر ايجاد اشتياق در دانش آموزان، سبب شده تا كودكان در كوتاه ترين زمان ممكن موفق به حل مسائل گوناگون رياضي شوند.

بهبود حافظه: يكي ديگر از مشكلات شايع در كودكان اختلال حافظه و حواس پرتي بوده كه در صورت عدم درمان زمينه ساز بروز مشكلات بسيار بزرگي در بزرگسالي مي شود.   يادگيري مهارت چرتكه با فعال سازي همزمان دو نيمكره ي مغز سبب بهبود عملكرد حافظه شده و در طولاني مدت تاثير بسيار مثبتي بر ذهن كودك مي گذارد. از جمله ديگر فوايد يادگيري مهارت چرتكه مي توان به افزايش قدرت ذهن، انجام سريع محاسبات، تقويت واكنش مغز و غيره اشاره كرد.

مراحل آموزش چرتكه

اصلي ترين گام به جهت آموزش چرتكه به كودكان، رعايت توالي و ترتيب مسائل مي باشد. مربي ميبايست آموزش را از پايه ترين سطح آغاز كرده و گام به گام مسائل را پيچيده تر كند. اغلب در ابتدا مسائلي نظير اعداد تك رقمي و دو رقمي، فرمول جمع و تفريق به كودكان آموزش داده شده و در ترم هاي بعد كودكان با روش هاي محاسبات ذهني آشنا مي شوند. استفاده از ابزار فيزيكي چرتكه در ابتدا سبب شده تا كودكان در سطوح بالاتر، قدرت تصويرپردازي قوي تري داشته باشند لذا به والدين گرامي توصيه مي كنيم كه در آغاز كار براي كودك خود ابزار چرتكه را تهيه كنيد.

از جمله بهترين ابزار چرتكه براي كودكان مي توان به چرتكه چوبي و چرتكه ي پلاستيكي اشاره كرد.

محصولات مذكور در ابعاد كوچك و وزن پايين ساخته شده تا كودكان توانايي جابه جا كردن آن را داشته باشند.

بهترين زمان براي يادگيري مهارت چرتكه

سن دانش آموز يكي از مهم ترين نكات در فرآيند يادگيري چرتكه مي باشد. زمان طلايي به منظور شركت در كلاس هاي چرتكه بين 4 تا 7 سالگي بوده زيرا مغز انسان در اين دوره تكامل پيدا كرده و يادگيري رياضي و انجام محاسبات سبب تقويت و بهبود عملكرد دو نيمكره ي چپ و راست مغز مي شود. جالب است بدانيد كه افراد مي توانند در سنين بزرگسالي و نوجواني نيز در دوره هاي آموزشي چرتكه ثبت نام كنند. يادگيري اين مهارت در سنين بزرگسالي خطر ابتلا به بيماري هايي نظير آلزايمر را تا حد چشمگيري كاهش مي دهد.     

دوره چرتكه در تهران

آموزشگاه هاي متعددي در سطح شهر دوره ي آموزشي مهارت چرتكه را برگزار مي كنند. به منظور انتخاب بهترين گزينه  و دستيابي  به نتيجه ي بهتر، رعايت برخي نكات الزامي است.

توانايي مربي: مربي نقش بسيار مهمي در ميزان يادگيري و علاقه ي كودك ايفا مي كند. عملكرد نادرست مربي مي تواند سبب خستگي و عدم اشتياق كودك به يادگيري شود. مربي ميبايست به منظور جلوگيري از يكنواختي كلاس درس در طول ترم، از روش هاي گوناگون نظير فلش كارت هاي آموزشي، بازي رياضي، روانشناسي رنگ ها و غيره استفاده كند.

مدت زمان كلاس: مدت زمان جلسات آموزشي عموما 80 دقيقه بوده از اين روي زمان بيشتر سبب خستگي كودكان مي شود.

رعايت ترتيب در آموزش: آموزش مهارت چرتكه در سطوح گوناگون انجام شده كه هر يك به شرح ذيل مي باشد.

سطح اول: معمولا سطح مقدماتي از دو ترم تشكيل شده و مهارت هايي نظير شمردن اعداد يك تا 10 به زبان فارسي و انگليسي، نحوه ي دست گرفتن مداد، روش جمع و تفريق اعداد تك رقمي و  تاريخچه ي چرتكه به كودكان آموزش داده مي شود.

 سطح دو: در اين ترم دانش آموزان با انجام محاسبات پيچيده تر نظير ضرب و تقسيم آشنا شده و روش هاي انجام محاسبات به طور ذهني را نيز ياد مي گيرند.   در اين مرحله كودكان به صورت جزئي با اعداد سه رقمي و نحوه ي محاسبات آن نيز آشنا مي شوند.

سطح سه: در ترم سوم كودكان به طور كامل روش ضرب اعداد سه رقمي و دورقمي را به وسيله ي چرتكه آموخته و قادر به انجام محاسبات به صورت ذهني نيز مي باشند.

توجه: در اين گام مربي بر سرعت عمل كودكان تاكيد فراواني دارد.

سطح آخر: كودكان مي توانند در اين مرحله با سرعت بالا محاسبات رياضي را به صورت ذهني انجام داده و به نتيجه ي درست دست پيدا كنند.

نكته مهم: ترم هاي تحصيلي در آموزشگاه هاي گوناگون با ديگري متفاوت بوده از اين روي شما عزيزان مي توانيد به جهت اطلاع دقيق از ميزان جلسات به آموزشگاه مورد نظر خود مراجعه فرماييد.

آموزش بر اساس متد هاي روز دنيا: از جمله ويژگي هاي آموزشگاه هاي معتبر مي توان به (بروز بودن شيوه ي تدريس) اشاره كرد. بسياري از آموزشگاه هاي معتبر در شهر تهران، مهارت چرتكه را بر اساس آخرين متدهاي روز دنيا آموزش مي دهند.  

اهداف دوره چرتكه

آشنايي با هدف يكي از مهم ترين گام ها به منظور ايجاد انگيزه بوده بنابراين بهتر است قبل از هر چيز با زبان ساده كودك خود را با هدف از شركت در كلاس هاي آموزش چرتكه آشنا كنيد.

چشم انداز يادگيري مهارت چرتكه

بعد از اتمام دوره هاي آموزش چرتكه كودكان موفق به دريافت مدرك معتبر از آموزشگاه شده و مي توانند به صورت رسمي در مسابقات كشوري و جهاني چرتكه شركت كنند. خوب است بدانيد كه كودكان مي توانند با داشتن مدرك چرتكه در سنين بزرگسالي به عنوان مربي نيز مشغول به كار شوند.

سخن پاياني:

امروزه مهارت چرتكه به دليل داشتن فوايد بي شمار مورد توجه بسياري از افراد خصوصا والدين قرار گرفته است. آموزشگاه هاي متعددي در سطح شهر تهران اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي چرتكه كرده از اين روي به شما عزيزان توصيه مي كنيم به جهت انتخاب بهترين گزينه مقاله را مطالعه كنيد و به نكات ذكر شده در آن توجه داشته باشيد.

منبع: تونوميك

تبلیغات متنی