رویا بلاگ ابزاری است پیشرفته برای ساخت وبلاگ حرفه ای رایگان و سایت ساز حرفه ای .

روش هاي عمل كيست مويي كمر با ليزر و جراحي


كيست مويي يك بيماري دردناك و عفوني است كه در صورت عدم اقدام براي درمان ميتواند به سرعت در ناحيه گسترش پيدا كند. درمان هاي اوليه شامل حمام سيتز، كمپرس آب گرم و استفاده از آنتي بيوتيك است. با اين حال، اگر عفونت شديد باشد، ممكن است نياز به درمان با ليزر يا جراحي داشته باشيد.

دو روش اوليه مورد استفاده براي درمان كيست پيلونيدال عبارتند از:

  • برش و زهكشي (جراحي). در طي اين روش، پزشك كيست را برش داده و موهاي زائد را به همراه عفونت تخليه مي كند.
  • تخليه كيست مويي با ليزر. در اين روش پزشك سوراخ هاي بسيار كوچكي روي پوست ايجاد كرده و توسط عبور دادن اشعه ليزر كيست هاي كوچك و عفونت را مي سوزاند.

براي اطلاعات بيشتر در مورد نحوه انجام اين روش ها، روند بهبودي و احتمال بازگشت كيست در ادامه ي اين مطلب با ما همراه باشيد.

كيست مويي چيست؟

سينوس مويي يا كيست پيلونيدال كيسه اي پر از مو و بقاياي پوست است كه در انتهاي استخوان دنبالچه شما تشكيل مي شود. بعضي از پزشكان قبلاً آنها را به عنوان يك بيماري مادرزادي (كه در رحم شكل مي گيرد) تصور مي كردند. با اين حال، اكنون تصور مي شود كه آنها از موهاي بافت نرم و پوست اطراف به دست مي آيند كه به سمت داخل رشد مي كنند و واكنش جسم خارجي و بافت ضخيم را تشكيل مي دهند.

عكس كيست مويي

ديدن عكس كيست مويي و تصاوير واقعي از شكل اين بيماري يكي از مراحلي است كه به بيماران در شناخت اين عارضه كمك مي كند. كيست يا سينوس مويي يكي از بيماري هاي رايج نشيمنگاهي بوده كه به دليل برگشتن موهاي زائد به داخل بدن و رشد آنها در قسمت نشيمنگاه اتفاق مي افتد. عفونت ايجاد شده در مراحل ابتدايي خود را به شكل يك آبسه در دنبالچه نشان مي دهد. كه معمولا به شكل زير است:

روش هاي درمان

براي اقدام به درمان بيماري سينوس پيلونيدال هر فرد بايد از قبل شرايط خود را بسنجد و با كمك دكتر بهترين انتخاب را داشته باشد. به طور مثال در برخي موارد بعضي از بيماري ها حتي ممكن است با سينوس مويي اشتباه تشخيص داده شوند. پس مراجعه به دكتر و انتخاب بهترين روش درمان اهميت بسياري دارد.

در اينجا موثر ترين روش هاي درمان كيست مويي معرفي شده اند.

عمل جراحي كيست مويي

عمل كيست مويي با روش جراحي يكي از روش هاي تهاجمي است كه امروزه بسياري از پزشكان براي درمان اين بيماري؛ آن را عمل مي كنند. ولي نكته اي كه اهميت دارد، اين است كه اين روش به دو صورت انجام مي شود. عمل جراحي كيست مويي باز و بسته. 

هر دو نوع شامل برش كيست مويي و توده هاي كوچك اطراف آن هستند كه چرك و موهاي زائد داخل آن ها كاملا تخليه خواهد شد. ولي تفاوتي كه بين آنها وجود دارد اين است كه در انتها عمل جراحي كيست مويي به روش بسته زخم بخيه زده مي شود در صورتي كه پس از جراحي به روش باز زخم باز گذاشته مي شود تا خود به خود بهبود پيدا كند.


درمان كيست مويي با ليزر چگونه است؟

از بين بردن سينوس مويي كمر با ليزر يكي ديگر از روش هاي درماني بسته و نسبتا تهاجمي به حساب مي آيد. اما با اين تفاوت كه درمان با ليزر جديد تر، سريع تر، راحت تر و سرپايي است. به علاوه پوست به اندازه عمل جراحي برش نمي خورد و در نتيجه بيمار درد زيادي را تحمل نمي كند. از اين رو باعث شده كه احتمال عمل كيست مويي با ليزر كاملا بدون بازگشت باشد.

امروزه جراح عمومي و متخصص پوست اين عمل را به راحتي براي بيمار انجام مي دهند.

چگونه براي عمل كيست مويي آماده شويم؟

مهم است كه قبل از عمل خود از شخصي بخواهيد كه همراه شما باشد، زيرا پس از دريافت داروهاي مسكن و بيهوشي عمومي خودتان نمي توانيد رانندگي كنيد. معمولا بعد از عمل بيمارستان يا مركز جراحي را در همان روز عمل خود ترك خواهيد كرد.

پيروي از دستورالعمل هاي قبل از جراحي پزشك براي به حداقل رساندن خطر عوارض بسيار مهم است. پزشك ممكن است به شما بگويد كه مصرف برخي داروها يا مكمل هاي گياهي و همچنين سيگار كشيدن را متوقف كنيد.

آنها همچنين ممكن است دستورالعمل هاي خاصي را در مورد اينكه چقدر زود قبل از عمل مي توانيد حمام كنيد و غذا بخوريد به شما بدهند. به طور معمول، پزشكان به شما دستور مي دهند كه 8 ساعت قبل از هر عملي كه نياز به بيهوشي عمومي دارد، ديگر غذا نخوريد.

يك كارت شناسايي عكس دار يا همان كارت ملي خود را در مركز جراحي يا بيمارستان همراه داشته باشيد و همچنين هر گونه مدارك بيمه و ساير اسنادي كه ممكن است نياز داشته باشيد را فراموش نكنيد.

دوران نقاهت بعد از عمل

همان طور كه گفتيم؛ پس از جراحي، پزشك ممكن است زخم را باز بگذارد يا با بخيه ببندد.

مدت زمان بهبودي شما بستگي به روش جراحي داشته و اينكه آيا بخيه زده ايد يا خير. به طور كلي، احتمالاً بين 1 تا 3 ماه طول مي كشد تا به طور كامل زخم بهبود يابد.

اكثر افراد مي توانند در عرض يك ماه پس از جراحي فعاليت هاي عادي خود را از سر بگيرند. احتمالاً حدود 6 هفته پس از عمل، يك قرار ملاقات بعدي با پزشك خود خواهيد داشت. قرار ملاقات هاي بعدي به اين بستگي دارد كه آيا پانسمان هاي زخم نياز به تعويض دارند يا اينكه بخيه ها بايد برداشته شوند.

ممكن است در طول روند بهبودي كمي درد يا حساسيت داشته باشيد كه طبيعي است. اين عارضه را مي توان توسط موارد زير كنترل كرد:

  • مصرف داروهاي مسكن تجويز شده توسط پزشك
  • اجتناب از فعاليت هاي سنگين
  • نشستن روي يك بالشتك دوناتي
  • براي مدت طولاني روي سطوح سخت ننشينيد

Your doctor will provide you with instructions on how to keep your wound clean. Follow these directions carefully to avoid an infection or recurrence.

پزشك دستورالعمل هايي را در مورد نحوه تميز نگه داشتن زخم به شما ارائه مي دهد. براي جلوگيري از عفونت يا عود كيست مويي، اين دستورالعمل ها را به دقت دنبال كنيد.

https://www.healthline.com/health/pilonidal-cyst-surgery#recovery

اگر پزشك شما آنتي بيوتيك تجويز ميكند، حتما دوره مصرف را كامل كنيد، حتي اگر قبل از اتمام آنها احساس بهتري پيدا كنيد.

اگر تجربه كرديد با پزشك خود تماس بگيريد:

  • تب
  • ترشح چرك از برش شما
  • افزايش درد، تورم، گرما يا قرمزي در نزديكي محل برش

تبلیغات متنی