رویا بلاگ ابزاری است پیشرفته برای ساخت وبلاگ حرفه ای رایگان و سایت ساز حرفه ای .

لمينت دندان چه كاربردي دارد؟

 لمينت دندان يا ونير لايه‌اي از مواد همرنگ دندان يا سراميك دندانپزشكي سفيد رنگ است كه براي اصلاح فرم، شكل، رنگ و طول دندان‌ها يا بستن فاصله بين دندان‌ها و درمان دندان‌هاي شكسته روي دندان نصب مي‌شود. 

 هم لمينت سراميكي و هم لمينت كامپوزيتي لايه اي است همرنگ دندان ها ، كه براي اصلاح رنگ و يا همچنين اصلاح طرح لبخند استفاده ميشوند. اين روزها اين درمان يكي از رايج ترين درمان هاي زيبايي دندانپزشكي به شمار ميرود.

شما در اين درمان زيبايي مطابق ميل خود مي توانيد رنگ و فرم دندان هايتان را انتخاب كنيد.

https://royablog.ir/ads/1l.jpg

 براي انجام لمينت دندان شرايط خاصي لازم مي باشد. براي درمان زيبايي شرايط فك و لثه بايد سالم باشد. دكتر دندانپزشك تشخيص مي دهد كه بيمار شرايط مطلوب براي اين درمان را دارا مي باشد يا نه. 

احياناً اگر بيماري مشكل فكي يا تحليل لثه يا نياز به ارتودنسي داشته باشد براي انجام اين درمان مناسب نيست. 

بيماري كه از هر لحاظ براي درمان لمينيت مناسب باشد. در طي دو مرحله اين درمان بر روي او صورت مي گيرد. ابتدا بيمار در جلسه اول با تراش دندان ها در حد چند دهم ميليمتر و بدون آسيب به دندان تراش خورده مي شود و بعد از آن مرحله قالبگيري انجام مي شود.

 مرحله دوم، مرحله لابراتوار دندان مي باشد كه توسط لابراتوار انجام مي شود. لمينت دندان يك پوسته بسيار نازك از جنس سراميك مي باشد كه شبيه به جنس دندان طبيعي است و  مقاومتش كه كاملا شبيه دندان طبيعي است .لمينت ها تك به تك ساخته مي شوند و بعد از ساخته شدن دندان ها توسط لابراتوار با مواد مخصوص به دندان هاي اصلي چسبانده مي شود.

اين چسب بسيار مقاوم بوده و توسط اشعه نور ماورا بنفش سخت مي شود.

https://royablog.ir/ads/2l.jpg

 بعد از انجام لمينت دندان فرد بايد بهداشت دهان را كاملا رعايت كند. از فشار زياد يا ضربه زدن به دندان خود داري نموده و نخ دندان حتما بايد استفاده شود. هر ۶ماه يكبار براي چكاپ به دكتر خود مراجعه كنند. شما به راحتي مي توانيد غذا ميل كنيد. بدون اينكه فشاري به دندان هاي زيري و دندان هاي لمينت شده وارد شود ، بر عكس كامپوزيت هيچ تغيير رنگي ندارند از شفافيت فوق العاده برخوردار بوده و شما مي توانيد با خيالي آسوده و بدون آسيب به دندان ها از لمينت براي مرتب كردن و تغيير فرم دندان و بهبود طرح لبخند استفاده كنيد. لمينيت يكي از بهترين درمان هاي زيبايي مي باشد.

 در صورت آسيب رسيدن به لمينت دندان يا دندان شكسته امكان تعويض آن وجود دارد . گاهي بر اثر ضربه يا فشار ممكن است لمينيت از روي دندان جدا شود كه مي توان با مراجعه به دندانپزشك، به چسباندن دوباره آن اقدام نمود . در لمينيت دندان با مشاهده هر گونه التهاب يا قرمزي لثه براي چكآپ مراجعه كنيد تا از سلامت لثه هاي خود مطمئن شويد.

 https://royablog.ir/ads/3l.jpg

 انواع لمينت دندان:

لمينت هاي دنداني دو نوعند :

لمينت سراميكي دندان (روش غير مستقيم) : اين نوع لمينت ها از جنس سراميك يا در اصطلاح عاميانه تر از جنس چيني هستند. داراي ظاهري زيباتر بوده، ثبات رنگ بيشتري داشته و نسبت به لمينت هاي كامپوزيتي مقاوم ترند. اين لمينت ها پس از قالب گيري در لابراتوار ساخته ميشوند. هزينه ي لمينت دندان با اين روش در مقايسه با روش ديگر بيشتر است.

 لمينت كامپوزيتي (روش مستقيم ) : در مقابل لمينت سراميكي ، كامپوزيت دندان قرار دارد كه نسبت به لمينت سراميكي تراش كمتري به دندان داده شده (و حتي در مواردي كه شرايط دنداني مناسب باشد بدون تراش انجام ميشود) ، ميزان پوليش پذيري (براق تر شدن سطح) و عبور نور از كامپوزيت دندان بيشتر است و تنوع رنگ بيشتري داشته (پس ميتواند كاملا همرنگ  دندانهاي ديگر باشند). همچنين قيمت لمينت دندان با اين روش ارزان تر از روش ديگر است.

 چه افرادي نميتوانند از لمينت دندان استفاده كنند؟

يكي از شرايط مهم عادت هاي دهاني بيمار است كه دندان قروچه ميتواند باعث شكستگي هاي لمينت شده و به مرور زمان به آن آسيب برساند.

كساني كه پوسيدگي هاي وسيع روي دندانهايشان دارند. در اين صورت انجام لمينت سراميكي دندان و كامپوزيت دندان براي اين افراد به بعد از برطرف كردن پوسيدگي يا عفونت لثه هايشان موكول ميشود.

 كساني كه سايش ميناي دندان شديدي دارند و مقدار ميناي دندان آنها كافي نيست. براي اين گونه افراد معمولا به جاي لمينت دندان مجبور به استفاده از انواع روكش دندان مي شويم.

خيلي‌ها لمينت دندان را با ايمپلنت دندان اشتباه مي‌گيرند در صورتيكه اين دو كاملا از يكديگر متفاوت هستند و براي موارد خاص خودشان به كار مي‌روند. ايمپلنت يك روش كاشت دندان به جاي دندان‌هاي كشيده شده است در حالي كه لمينت به منظور زيباسازي و فرم‌دهي به بد شكلي‌ها و بد رنگي‌هاي دندان استفاده مي‌ گردد.

 

  نازكي لمينت دندان چقدر است؟

لمينت دندان بسيار نازك است. پوست تخم مرغ يا لنزي بسيار نازك را در نظر بگيريد. لمينت دندان دقيقا از نظر ضخامت مشابه آن ها بسيار نازك بوده و در عين ظرافت سخت و مقاوم بوده و باعث حفظ مينا و عملكرد دندان ميشود.

 طول عمر دندان لمينت شده

در بيشتر موارد افراد سوال ميكنند كه ممكن است لمينت از دندان جدا شود و يا در مرور زمان پوسيده شود كه بايد گفت لمينت كه به درستي چسبانده شود و طراحي دقيق داشته باشد هيچوقت از دندان جدا نميشود ولي اگر به درستي نصب و طراحي نشود احتمال جداشدنش وجود دارد.

 اگر محيط دهان با تغييرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمينت از سطح دندان شده و بايد كارهاي مراقبتي لازم را انجام داد تا از آسيب رسيدن به آن جلوگيري شود . از گاز زدن و جويدن ته ديگ ها و ميوه هاي سفت بايد خودداري كرد و مراقبت هاي لازم انجام گيرد تا عمر لمينت دندان افزايش پيدا كند. 

دنداني كه روي آن ترميم لمينت انجام گرفته است به همان اندازه پوسيده ميشود كه دندان طبيعي ميپوسد و به همان اندازه كه به دندان طبيعي اهميت بهداشتي داده ميشود بايد به دندان درمان شده نيز داد تا سالم بماند.

 لمينت به عنوان پوششي است كه فقط روي دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعايت نشود باعث تجمع پلاك ميكروبي بر روي آن شده و پوسيده شود و بايد آن را از پشت ترميم كرد.

 

مزاياي انجام لمينت:

بكار گذاشتن اين پوسته روي دندان از پوسيدگي و خراب شدنش جلوگيري كرده و برخلاف روكش هاي سراميكي كه دور تا دور دندان تراشيده ميشود و بخش زيادي از دندان حذف مي شود براي بكار گذاشتن اين پوسته روي دندان ها مقدار كمي از آن تراشيده شده و باقي آن دست نخورده باقي مي ماند . يكي از موارد قابل توجه براي اين درمان ماندگاري رنگ آن است كه اين ثبات رنگ بسيار مداوم است. برخلاف ظاهر نازك آن مانند ايمپلنت دندان بسيار مقاوم بوده و با رعايت كردن بهداشت دهاني طول عمر بيشتري را پيدا خواهد كرد.

تبلیغات متنی