رویا بلاگ ابزاری است پیشرفته برای ساخت وبلاگ حرفه ای رایگان و سایت ساز حرفه ای .

صندوق درآمد ثابت بخريم يا نه؟

در شرايط اقتصادي حال حاضر ايران، افراد در هر محل و محفلي در مورد تورم بالا و آينده دارايي‌ها صحبت مي‌كنند. مشخص است كه افراد نمي‌توانند از شكل گرفتن تورم در كشور ممانعت كنند. علاوه بر اين، بسياري از افراد جامعه همواره از عواقب منفي تورم آسيب مي‌بينند.

درست است كه افراد نمي‌توانند تورم را از بين ببرند اما مي‌توانند با سرمايه گذاري مناسب خود را در برابر فشارهاي ناشي از تورم در امان نگه‌دارند. براي اين كه بتوان سرمايه گذاري مناسبي را شروع كرد ابتدا بايد شخصيت سرمايه گذاري خودمان را بهتر بشناسيم و برحسب آن، بازار مناسبي را براي شروع سرمايه گذاري انتخاب كنيم.

بسياري از افراد ريسك گريز هستند و به دنبال گزينه‌هايي مانند صندوقدرآمدثابت هستند. اين دسته از افراد با توجه به نوسانات بازارهاي مختلف با اين سوال روبرو مي‌شوند كه صندوق درآمد ثابت بخريم يا نه؟ و در چه شرايطي خريد اين صندوق‌ها بهتر است.

سرمايه گذاري چيست؟

اصلي‌ترين دليلي كه انسان‌ها را مجاب مي‌كند كه كار كنند اين است كه بتوانند مطلوبيت بالاتري از زندگي كسب كنند. خواه‌ناخواه كسب مطلوبيت بالاتر و رفاه بيشتر، نيازمند پول بيشتري است. براي كسب مطلوبيت بالاتر بايد سرمايه گذاري كرد. به زبان ساده سرمايه گذاري به معني به تعويق انداختن مصرف در حال حاضر و سرمايه گذاري وجه در بازاري براي كسب سود و به دست آوردن مطلوبيت و رفاه بالاتر در آينده است. شايد سرمايه گذاري در شرايط غير تورمي بسيار مهم نباشد اما در شرايط تورمي بيشتر از آنچه كه فكر مي‌كنيد اهميت دارد، زيرا در صورت عدم سرمايه گذاري مناسب تورم موجود باعث مي‌شود قدرت خريد شما هر ماه كم و كمتر شود.

شخصيت‌هاي سرمايه گذاري

در ادبيات اقتصادي و به ويژه اقتصاد رفتاري، شخصيت سرمايه گذاري افراد جامعه به سه دسته اصلي تقسيم مي‌شوند. دسته اول، افرادي هستند كه داراي شخصيت سرمايه گذاري ريسك پذيري هستند. اين افراد با توجه به شخصيت سرمايه گذاري كه دارند از لحاظ رواني مي‌توانند نوسانات بازارهاي پرريسك‌تر مانند بورس را بپذيرند و در هنگام نزول و افت بازار هيجاني برخورد نكنند. گروه دوم، افرادي به شمار مي‌روند كه داراي شخصيت سرمايه گذاري ريسك خنثي هستند.

اين افراد عملا نسبت به ريسك موجود در بازارهاي سرمايه گذاري بي‌تفاوت هستند. گروه سوم، افرادي هستند كه شخصيت سرمايه گذاري ريسك گريز دارند. اين افراد به هيچ عنوان توانايي پذيرفتن فشار نوسان در بازارهاي ريسكي را ندارند و همواره به دنبال كسب سود كمتر ولي مطمئن و به دور از تنش هستند.

سرمايه گذاري در بانك

افرادي كه شخصيت سرمايه گذاري ريسك گريز دارند اكثرا تنها راه سرمايه گذاري كه به دور از تنش و نوسان باشد را سرمايه گذاري در بانك مي‌دانند. علت اين كار هم آن است كه بانك‌ها به صورت ماهانه سود مشخصي را به سپرده گذاران خود ارائه مي‌دهند.

از سوي ديگر اصل سپرده اين سرمايه گذاران و سود آنان در معرض ريسك نيست و سپرده گذار مي‌تواند كه هرگاه اراده كند اصل پول و سود آن را از بانك خارج كند، هرچند اگر زودتر از موعد باشد جريمه‌اي به وي تعلق مي‌گيرد. بانك‌ها به سپرده‌‌هاي بلندمدت ويژه يك ساله سالانه 20.5 درصد سود پرداخت مي‌كنند. اين در حالي است كه اگر مدت زمان نگه‌داري سپرده در بانك دو ساله باشد بانك‌ها سود 21.5 درصدي به سپرده گذاران پرداخت مي‌كنند. بيشترين مدت زماني كه بانك سپرده بلندمدت ويژه قبول مي‌كند سه ساله است و سود سالانه اين سپرده‌هاي سه ساله 22.5 درصد است. اما گزينه ديگري به نام صندوقسرمايهگذاري وجود دارد.

سرمايه گذاري در صندوق درآمد ثابت

از ديگر روش‌هايي كه مي‌شود سرمايه گذاري مطمئن و بدون ريسكي را شروع كرد، سرمايه گذاري در صندوق‌هاي درآمد ثابت است. اين صندوق‌ها مانند سرمايه گذاري در بانك ريسك خاصي ندارند و بازدهي بالاتري نيز نسبت به بانك‌ها دارند.

برخي از اين صندوق‌ها ماهانه به سرمايه گذاران خود سود پرداخت مي‌كنند اما برخي ديگر اصل پول و سود را يكجا هنگام فروش واحدهاي صندوق مي‌پردازند. نكته بسيار مهمي كه وجود دارد و مي‌تواند سرمايه گذاري در اين صندوق‌ها را با سرمايه گذاري در بانك متمايز كند، روزشمار بودن، عدم تعلق گرفتن جريمه در صورت فروش در هر زمان و درصد سودي است كه اين صندوق‌ها به سرمايه گذاران پرداخت مي‌كنند. به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت كيان سالانه به صورت موثر حداقل 27 درصد سود به سرمايه گذارانش پرداخت مي‌كند. اين در حالي است كه بانك‌ها سالانه به سرمايه گذاران خود حداكثر 20.5 درصد سود پرداخت مي‌كنند.

بهترين زمان خريد براي صندوق‎هاي درآمد ثابت زماني است كه دلار ثابت مانده يا نزولي باشد و ريال تقويت شود. در چنين شرايطي مي‌توان به اين پرسش كه صندوق درآمد ثابت بخريم يا نه جواب مثبت بدهيم. صندوق درآمد ثابت كيان از جمله صندوق‌هاي درآمد ثابت غيرتقسيم سودي است ولي صندوق نداي ثابت كيان در ميانه هر ماه سود به حساب سرمايه گذارانش پرداخت مي‌كند.

جمع‌بندي

افرادي كه داراي شخصيت سرمايه گذاري ريسك گريز هستند و از لحاظ سرمايه گذاري توانايي پذيرش تنش و نوسانات بازارهاي ريسكي را ندارند به دنبال سرمايه گذاري مطمئني هستند. سرمايه گذاري مطمئني كه بتواند اصل سرمايه آنان حفظ كند و سود قابل قبولي داشته باشد. بانك و صندوق‌هاي درآمد ثابت از جمله گزينه‌هاي مناسب براي افراد ريسك گريز هستند. همانگونه كه بيان شد صندوق‌هاي درآمد ثابت سود بالاتري به سرمايه گذاران ارائه مي‌دهند. در اين مطلب به اين سوال كه آيا صندوق درآمد ثابت بخريم يا نه پرداختيم و آن را بر اساس ريسك پذيري يا ريسك گريزي افراد و شرايط بازارها توضيح داديم.

تبلیغات متنی